BZS1000

Még nem teljes, várom az anyagokat a pajtiktól, de olvasható.

A Gyalogsárkányozás rövid története Nyíregyházán

Balogh Zsolt és pajtásai élményei

A vitorlázó sárkányrepülés, ahogy a sárkányosok nevezik gyalogsárkány, többször élte reneszánszát hazánkban. 1995-ben abban az Isteni kegyben lett részem, hogy újraéleszthettem, meghonosíthattam ezt a semmivel össze nem hasonlítható repülési formát Nyíregyházán. Az élet úgy hozta, hogy aktivitásom kihatott az országos sárkányrepülő életre is, hiszen a szervezetbe való beépülésünket követően zsinórban 5-ször Nyíregyháza adhatott otthont a Sárkányrepülő Magyar Nemzeti Bajnokságnak.

A történetet nem tudom elmesélni csak a saját szemüvegemen keresztül, remélem, megbocsátja ezt az olvasó! A történetben leírom mindazt, amit a nyíregyházi gyalogsárkányosok a világ számos táján a nyíregyházi repülőtérről indulva átéltek.

 Első repülési élményem Pokaraczki András akkori reptérparancsnokkal volt. 1985 környékén a Nyírség II. szerkezettel repültünk. Éppen egy motor és gokart versenyt rendeztünk a repülőtér betonján. Poki elvitt egy körre. Érdekes élményt nyújtott.

Pár évre rá Szegedi Bélával mentem 6 percet egy Z-142-vel.

Na, ez ütött be!

1993

Kijártam „bér” repülni, de ez nagyon költségesnek bizonyult. Megkérdeztem, mennyibe kerülne, ha lenne jogsim. Nagy számot mondtak. Odébb mentem egy ajtóval, az akkori MHSZ utódhoz.

Labancz Imre akadt az utamba, aki elmondta, hogy a sárkány a legolcsóbb megoldás a repülésre.

Megtanultam még azon a nyáron motoros sárkánnyal repülni, Bálint Sanyi volt az oktatóm.

Két évig repkedtem a Trabant motoros illetve Molzon motoros MadMax filmbe illő szerkezetekkel életemet kockáztatva.

1995

Aztán egyszer, már nem is tudom hol, megláttam ezt a képet!

img_20191122_170004.jpg

 Mint a villámcsapás, úgy ért a felismerés, hogy sárkányrepülő létezik motor és trájk nélkül is.

Le lehet vele ugrani a hegyről, a madarakkal együtt lehet repülni. Nem töprengtem sokat, még aznap kinyomoztam, hogy legközelebb Miskolcon van egy illető, akinek van oktatói jogosítása. El is utaztam hozzá kisfiammal, aki akkoriban 6 éves lehetett. Az út emlékezetes másról is, nevezetesen egy gyorshajtásról, amelyet egy kísérleti videokamerás Opelből készítettek el rólunk. Ezzel fajlagosan nőtt a kiképzés költsége. Szepesvári Sándor volt a pilóta, későbbi oktatóm, akit épp egy szabadtéri klubgyűlés közben próbáltam szóra bírni.

Elmondta, hogy nagyon macerás a kiképzés, sokat kell menni, nem éri meg stb. Majdhogynem le akart beszélni az egészről. Persze ő nem tudta, hogy az én fejemben én már gyalogsárkányos vagyokJ

Hazajöttem, Labancz Imitől (nyugodjon békében, tavaly temettük) kértem egy motoros szárnyat és kivittem a Kossuth térre, összeraktam és kiírtam, hogy „sárkányrepülő oktatásra jelentkezni itt”.

cikk_toborzo.jpg

 

A kép később készült, szintén a Kossuth téren, de már a Klimavent Kft.támogatásával.

 

Eördögh Zsolt, Balázsi Zoltán és Laci a buszvezető valamint XY (sajnos nem emlékszem a nevére valamely környékbeli településről származó fiú (arról volt híres, hogy volt Boeing 747 Jumbóval Los Angelesben) jelentkeztek.Júniustól elejétől kezdve hétvégenként átjártunk Miskolcra kezdődombokra. Szép élményekkel gazdagodtunk és hamarosan eljött az első magas start ideje is. 1995.Július 19.

tokaj_start_elott.jpg

 

Ezután jöttek a tokaji túrák. Sokszor csak egy lesiklás, még többször rossz szélirány, néha szőlőtőkék közt landolás. Volt ott minden.

zsolt1.jpg

A szakmai segítséget Kerekes László (Guriga) és László Gábor (Óriás) biztosították telefonon. Utólag hívtam őket…

Hú, na, ezt nem kellett volna, stb. Adták a jobbnál jobb tanácsokat.

Guriga aztán rávette magát, eljött hozzánk és elkezdődött az elméleti képzésünk. Elmondott mindent, amit tudott, megtanultunk csőrölni, majd vontatni.

vontatas.JPG

1995-től csapatunk szépen gyarapodott. Azért, hogy képezzük magunkat telente meghívtuk Szelestey Gyula tanár urat illetve volt, hogy mi mentünk be az akkori MG-re és hallgattuk az aerodinamikáról előadását tátott szájjal. Volt, hogy megállás nélkül beszélt 2 órát. A táblát teleírva, krétaporos kézzel, de olyan vehemenciával, hogy eszünkbe sem jutott nem odafigyelni, vagy szünetre menni.

 

1996-ban Tavasszal légivontatási kiképzést kaptam, majd friss jogosítással, első sárkányrepülő versenyemre utaztam Miskolcra, ahol oktatói minősítést szereztem, az első távjaim megrepülése után. Volt bennem egy késztetés, hogy csapatot építsek és azt az élményt, melyet a gyalogsárkány nyújt megosszam másokkal is.

Ha pozitív embereket szeretnék kiemelni, akkor az említettek mellett  meg kell említenem Varga Ferencet (fecó bácsit, ahogy kisfiam nevezte) aki senkihez nem hasonlítható alapossággal, érthetőséggel tudta elmagyarázni a legbonyolultabb repüléssel kapcsolatos dolgokat. Jelenleg nagygépen kapitány, a mai napig tartjuk a kapcsolatot, jelenleg fiammal repülnek Gödöllőn. Fecóval kapcsolatban van egy jó kis történetem. Amellett, hogy - mivel a sárkány nem alkalmas a műrepülésre- kijárogattam hozzá repülni, a munkahelyemről , haverokból csapatot verbuváltam és az immár 5-10 főre duzzadt csoportnak már megérte a repcsit elővenni és repülni egy-két órát. Ilyenkor felmentünk 2000 méterre és ott hagyta, hogy próbálkozzak ezzel, azzal. Aztán amikor olyan történt, amit már én soha nem tudtam volna megoldani, akkor a bajsza alatt mosolyogva kivette a gépet a háton dugóból és élvezhettem tovább a repülést.

Telenként jártam a környező iskolák auláját sárkányommal, bejutottam a BUSZACSÁBA, szintén toborzó szándékkal.

 

Csatlakoztak is szép számmal hozzám társak. A második hullámban 2005-ben Kapi László, Gyurkovics Ferenc, Kerekes Ferenc, Fürge Andor, Hován Róbert.

 

1997-ben már nagy dolgokat forgattunk a fejünkben.

Kimentünk tavasszal edzőtáborozni a szlovén Kamniki Alpokba, ahol az első igazi magashegyi élményeinket begyűjtöttük. Szintén ebben az évben állt mellénk a Klimavent Kft, amelynek és különösképpen Kiss Péter ügyvezető tulajdonosnak sokat köszönhet a sportunk.

Szlovéniában egy hét alatt annyit tanultunk a hegyen, mint itthon egy szezonban, hiszen egyrészt a hegyi repülés a repülés magasiskolája, másrészt az esti eszmecserék nagyon hatékony csatornái voltak az információ áramlásnak. A jóféle szlovén mézes pálinka pedig tudvalevően jót tesz az agyi működésnek.

 img_20191122_170021.jpgA kép Olaszországban készült, de a lényeg ugyanaz, mentünk:)

 Az akkori kemény mag balról Gyurkovics Ferenc, Ifj Balogh Zsolt, Balogh Zsolt, Hován Róbert, Czigler Elek.

 

 

Soha nem felejtem el azt a látványt, amikor az Ambroz nevű sterthelyről egyszer sikerült kiemelkedni és megpillantani a Krvavec sziklás csúcsát. Mostanában sokat gondolok arra, hogy vagy ide, vagy Olaszországba hamarosan ki kell látogatni az élmények felelevenítésére.

 

 

Ez az év hozta őrült ötletemet, hogy egy hőlégballon alá kötve, azzal felszállva, majd arról elstartolva repülhessek. Mindezt úgy, hogy ezt még előttem nem csinálta senki idehaza. (Lapzárta után érkezett a hír Baráth Zolitól, hogy lófaszt voltam én első:) "Jó volt olvasni Zsóti. Egy kiegészítést tennék, nem az érdemeid csökkentése, hanem az igazság és a közös emlékezet miatt. Gézsu (Takácsy Géza aki okosan nincs a FB-on) tudná pontosan, meg még néhányan (Miklós Kardos ballonpilóta) megmondani, hogy mikor "ejtették" Gézát és Alfréd Dybas-t a nyolcvanas években. Ezzel nagyon sokáig azt hittük ők voltak az elsők. Míg nem találkoztam egy repülés kedvcsináló rendezvényen az egyik Balikóval aki ballonosként volt ott. Ő mesélte, hogy még a neylon flamingós korszakban Sándor Pettenkoffer-rel csináltak már ilyet! Nincs új a nap alatt. �, de mindenki maga, a másikról nem tudva megcsinálta."

Kidolgoztam és engedélyeztettem rá egy kísérleti üzemet. Elfogadta a hatóság és eljött a nagy nap.

cikk_ballon_ejtes_beharangozo.jpg

 

1997.06.13. Fedor László (Köbüki)nagy hírű ejtőernyős és Girhiny László ballonkapitány adták a ballon szakképzett személyzetét.

 A földön többek között Batrovics József (Kvakk Kapitány nyugodjon békében, nagyon sok közös emlékünk van) és Engi László debreceni sárkány pilóta segédkeztek. A dobás terve az volt - Fedor Lacit idézem- ” háromtól számolok visszafelé, aztán kioldalak”.

2300 méter magasan a fiúk kioldották a biztonsági kötelet, amely arra szolgált, hogy a kioldó meghibásodása esetén alacsonyan ne tudjak elválni a ballontól, hiszen az nem lett volna egészséges. Aztán Laci visszaszámolt. Én számot vetettem életemmel és felkészültem arra, amire nem is lehetett, mert semmilyen tapasztalat nem állt rendelkezésemre. Anníit mosmoltam magamban, hogy súlypont előre!

ballon.jpg

A képen ballon és személyzete látható, amint Nyírtura határában leszállnak

Három………kettő………zsupsz. A kioldó nem várta meg az egyet, váratlanul kioldott (milyen jó hogy volt biztonsági kötelem) és már zuhantam is. Fejjel lefelé, hátamon a sárkánnyal, függőlegesen.

Igazából nem tartott sokáig. kb. 3 mp. Bár akkor ez igazán hosszúnak tűnt. Ezalatt gyorsult fel a szerkezet cirka 100 km/h sebességre. Aztán- amikor már azon voltam, hogy adok egy kis állásszöget a szerkezetnek, ugyan kezdjen már emelkedni- ezt a sebességét hirtelen átkonvertálta felhajtóerővé, amikor a flatter zsinórok elkezdtek dolgozni és függőlegesen emelkedni kezdett, ott kb. 3-6 G lehetett a terhelés, a fejem majd leesett. Szerencsére kibírta a magyar gyártmányú Strucc C repülő.

Hogy a szárnyvégek mekkorát hajlottak, azt jobb nem tudni. A helyi TV kint volt a startnál de sajnos mivel délnyugat fújt szépen elsodródtunk, mire dobási magasságba értünk, úgyhogy arról nincs dokumentum

 

Nem szeretnék tiszteletlen lenni, de a hülyeség ragadós, hiszen ez a kép pár évvel később örökítette meg Kerekes Lászlót ( Gurigát) egyik mentoromat. Ugyanaz a ballon,ugyanaz a személyzet.

img_20191122_170054.jpg

Még a sárkány gyártója is ugyanaz a Hegyi Endre, aki oly sok gyalogsárkányt gyártott és adott el nekünk, ezzel maradandót alkotva a magyar a sárkányrepülés történetében. A típus H5. Korát megelőző siklóteljesítménnyel. Ha ilyet akartál, akkor sok pénzt és sok időt kellett érte áldoznod. Nem kellett annyit várni rá mint egy Zsigulira, de majdnem. Borovszky Gergely volt az egyik H5 pilóta, aki a mezőny elején szerepelt a korabeli versenyeken. Boróval is volt szerencsénk Szlovéniában együtt táborozni.

 

Még ebben az évben kilátogattunk Szlovákiába az Alacsony Tátra vonulatára repülni. Van ott egy 1900 méter magas csúcs, amelyre évente csak egy alkalommal lehet felmenni repülni, szervezett körülmények között. Kralova Hola Királyhegy a neve. Ezen a versenyen a magyar csapat dobogón végzett. A következő évben itt rendezték meg a Sárkányrepülő EB-t is.

kralova_dobogos_csapat.jpg

 

Balról Czigler Elek, Balogh Zsolt, Ujhelyi Balázs, Gruber Ferenc, László Gábor, Medák Tamás

Varázslatos a hely, kopár csúcs sziklagyeppel, mely alatt a hegyikristályt úgy szedtem, mint itthon a kavicsot!

Itt repülhettünk először együtt BERTÓK ATTILÁVAL megyénkből származó pilótával, aki minden magyar gyalogsárkányos példaképe. Életét példaértékűen a gyalogsárkányozásnak szentelte. Máig aktív pilóta. Kiköltözött Ausztráliába valamikor a80-as években, hogy ideális körülmények között hódolhasson ssportjának. Mostanra büszkén mondhatjuk ki, hogy a Nyírbátori születésű barátunk.

Sárkányrepülő Világbajnok!!

attila-bertok-large.jpg

Nagyon sok mondata visszhangzott a fejemben az elmúlt évek során, amikor versenyszituációkban nagy téttel volt dolgom, hatalmas csatákat vívtam ellenfeleimmel.

  1. Amikor anno 2007 –ben világbajnok lett Texasban és leírta élményeit rongyosra olvastuk. Máig a fülemben cseng a hangja, ahogy belső beszédet tart magának, mint azt minden versenyzőnek tennie is kell, illetve kellene, ezzel is fenntartva a koncentrációt és a megfelelő idegrendszeri arousal szintet: „Attila, ha világbajnok akarsz lenni, akkor ma világbajnokként kell repülnöd!” Nem mérhetem magam hozzá, de ha lenne annyi tízezresem, ahányszor az utóbbi 10 évben elmormogtam ezt a mondatot világbajnok helyett Magyar Bajnokot mondva, akkor most igen nagy taglétszámú házibulit tudnék belőle finanszírozni.
  2. Thomas Suchanek 4 szeres Sárkányrepülő Világbajnokot kérdezte egyszer Attila, hogy mi kell ahhoz, hogy valakiből világbajnok lehessen, valami ilyesmit mondott Suchanek:” legyen a lehető legjobb a repcsid, legyen a legjobba műszered, repülj együtt a legjobbakkal, lesd el tőlük azt, hogy miben és mitől jobbak az átlagtól, majd tedd oda magad és szivasd le őket”

 

 

1998-ban már távokat repülgettünk, vontattunk, csőröltünk. Eben az évben újra ellátogattunk Szlovéniába, immár nagyobb csapattal. Menyhárt Éva egy napon kölcsönadta Airwave Classic nevű angol gépét, mellyel való repülésem után a struccot elő sem vettem többé. Beszereztem egy akkor jónak számító sárkányt egy Airwave K4 ( ezt is Bertók Attila és Óriás, valamint a szponzorunk segítségével)

3_testor.jpg

Megrendeztük az I. Klimavent Kupát amely egyben Sárkányrepülő Magyar Nemzeti Bajnokság is volt.

 

 Ebben az évben csatlakozott hozzánk Czigler Elek aki gyermekkorában már repült, hiszen az egész családja vitorlázó repülő volt. Emlékszem a hangár előtt álltam, éppen egy sikeres versenynap után amikor a legjobbak, köztük Menyhárt Éva ( Nyugodjon békében, 2000-ben repülő balesetben életét vesztette) 100 km feletti zárt pályás feladatot fejeztek be. Elek megállt a pepita Ducatijával, odajött és azt mondta, ha ezzel a szerkezettel ekkorákat lehet repülni, akkor ez neki kell! Tanítsam meg vezetni.

OK, mondtam.

Aztán elkezdtünk beszélgetni a dologról. Közben egyszer Eördögh Zsoltival egy extra szeles tokaji időben elmentünk repülni a hegyre.

1998.07.20-at írtunk. Azt tudom, hogy mai eszemmel ki sem nyitottam volna, olyan befúvások és szélnyírások voltak. De akkor elstartoltam, vesztemre. Kb. 15 méterről visszapördültem a bal szárnyra, és belefúródtam a starthely akkor keménynek tűnő pázsitjába.

Mentővel Nyíregyháza. Megúsztam olcsón. Bal kulcscsont törés, pár borda repedés és a bal vállam lágyrészeinek máig jelző zúzódása. De a gerincem jól bírta, szerencsére.

Három hét múlva, még sajgó vállal már az Opel Ascona csomagtartójában ülve, kezemben egy bot, a végén Elek és a sárkány, kiképzést tartottunkJ. Soha nem lehet jobb növendéket kívánni. Aktivitási szintünk egyenlő magasságokban járt. Haladt is Elek, mint még senki.

Ha jól emlékszem hamarabb repült távot vontatásból, minthogy hegyről startolt volna.

1999

Tavasszal Kunmadarasi vontatói tábor Elek itt tekert el élete első vontatásából, repült is vagy 70 km-t.

Olaszország Monte Grappa Cima, Grappa eszméletlen hegyi startok, jó hangulat, kisfiammal, haverokkal. Az öreg Czigler Miklós volt a visszaszállító sofőrünk. Volt egy nemzetközi repülős kiállítás szerencsénkre. Nézhettük a legújabb technikákat. Engi Laci és Horváth Zoli (pucinger) is kijöttek erre a meetingre.

Ekkortájt a sárkányaink siklószáma lassan alulról közelítette a 10-et. kb. 70 km volt a leghosszabb távunk.

Az időszak arról híres, hogy ekkortájt tanultunk meg légivontatásból startolni, illetve, hogy legyen vontató pilótánk , tanult meg Bartovics József alias Kvakk Kapitány vontatni. Így nem volt ritka az, hogy elöl, hátul tapasztalatlan pilóta volt. Volt olyan eset, hogy Kvakkot 5 méterről láttam, miközben egy szinten voltam vele és az 50 méteres vontatókötél alattam lógott, a légcsakarszél meg tépte a sárkányt, de szerencsére úgy sikerült megfeszítenünk a kötelet, hogy a legapróbb rántás sem érződött. Ittunk is rá egy sört a földön.

1999-ben Szőke Lacival elmentünk Góbézni kicsit, egy Z 142 húzott fel a Trénertől, fent is maradtunk 5.40-et. Élveztem vezetni a vitorlát akkor is. Sokszor előfordult akkoriban, hogy a vitorla és a sárkány csörlős üzem egymással párhuzamosan folyt a füves pályán.

Ebben az évben ismételte meg Guriga a Ballonstartomat, immár tapasztalatokkal, médiával, dokumentálva. Engi Laci Juhos Pistivel ment fel motoros sárkánnyal videózni. Meg is lett a felvétel, de a kamerát az operatőr leejtetteJ Még sincs meg a film.

Elekkel Kvakk mögött páros vontatással jöttünk haza a debreceni repülőtérről.

  1. Klimavent Kupa Sárkányrepülő Magyar Nemzeti Bajnokság.

Fagylaltos kocsi a starthelyen, hihetetlen finom ételek a kantinban, nagy létszámú versenyzőgárda, jó hangulat. Ekkor talán már a kívülállók is elhitték, hogy lesz ebből valami. Mármint a gyalogsárkányozásból az Alföldön.

2000

Évike halála

2001

nekem kimaradt SUPERMOTO Bajnok lettem kínomban

 

2002

A képen Rigó Pál legendás vontatópilóta.

 celraszallo.jpg

Elek lett a célra szálló verseny győztese, jól emlékszem, hiszen mivel én voltam a verseny igazgatója én vezettem és koordináltam ezt a viadalt is. Sokáig Kutasi László (Szakóca) Malév állt az első helyen körülbelül 20 cm-es eredményével, de aztán Elek az utolsó leszállásánál nullásat dobott, ezzel övé lett a szponzor által felajánlott split klíma 100.000.- forint értékben. Nem volt szűkmarkú a szponzor ugye? Ha jól emlékszem 2002-t írtunk. Lehet számolgatni, mennyi lenne ez ma?

Egyébként a verseny úgy nézett ki, hogy a motorosok 100 méterre húzták a versenyzőket. Mndenkinek volt 2 startja. Nem csak célra kellett szállni, hanem volt mindenkinél egy, vagy két „bomba” amit előtte célba kellett dobni. Emlékszem darts szerű szivacs bábuk voltak, jól repültek és fütyülő hangot adtak.

2003

TavasszalSzlovénia újra, jó évkezdés, hangolódás a szezonra. Kiss István akkori vitorlázó pilóta is jött velünk, itt csinálta meg első gyalogsárkányos magas startjait. Volt velünk akkor vontató pilóta is. Emlékszem egyszer egy szlovén földtulajdonos elkért tőlünk 100 eurót, amiért használtuk a legelőjét!

Első 97 km-es távom, majdnem 100. Nyíregyháza Mezőkövesd.

Év közben Hován Robival kiutaztunk Ausztriába az első nyíregyházi árbóc nélküli sárkány megvétele ügyében. Nagy túra volt. Robi is hozott repcsit, visszafelé jót repültünk a Shöckl csúcsról, aztán egy alpesi – zsebkendőnyi- leszállóra kellett leszállnunk. A leszálló tulajdonosa amint leszálltunk már hozta is a 3 decis sört, nem esett rosszul soha, akkor aztán főleg.

 

2004

 dscf0021.JPGA hínár, ahogy Elek a színéről elnevezte.

Laminar ST – az a bizonyos Olaszországból származó masina (Ausztriába hozta el egy olasz pilóta, hogy ne kelljen sokat utaznunk)- 13 körüli siklószám, befejezett háromszögek, 100 feletti versenytávok megrepüléséhez segített hozzá. Ezt a túrát feledékenységből autópálya matrica nélkül utaztuk végig Robival, megúsztuk.

 ausztral_felelmetes.jpg

 Balról: Gyurkovics Ferenc, Hencz Krisztián,Czigler Elek, Ujhelyi BAlázs

 

Menyhárt Évike Emlékversenyen Szegeden célban voltam a 3.helyen. Innentől datálom azt, hogy „látom a filmet”. Segítségemre volt ebben Ujhelyi Balázs sokszoros magyar bajnok, aki sokat beszélt nekem a távrepülés lélektanáról. Addig nem leszel célban- mondta, amíg nem látod végig, az oda vezető utat, amíg nem látod a filmet.

Nyár végén, egy nemzetközi versenyen Martin starthelyről repülve Partizanske repterén Balival ketten voltunk célban az egész mezőnyből.

 

2005

Ettől az évtől kezdve általánosak lettek a 100 körüli zárt feladatok. Évi 100 órákat repültünk, nagyon aktívak voltunk. Túlnyomó részt Elekkel. A Visszaszállításban Katika, Czigler Miklós Elek faterja, párom Marika volt segítségünkre.

A sportág népszerűsítését nem hagytam abba, előadásokat tartottam, hogy a csapat életképes maradhasson.

 sarkany_a4.jpg

 

 

2006 Monte Cucco starthely

Az Appeninek vonulta, Umbria tartomány.

appeninek_umbria.JPG

tre_pizzi_start.JPG

Start Tre Pizzi starthelyről              

 umbria.JPG

  A csodálatos Umbria a levegőből

                                   

Atyaég, micsoda hegyi startok, távok és leszállások. Nemzetközi mezőny, sokszor célban, finom kaják, kellemes környezet.

Castelluccio Di Norca nem lehet leírni ezt a helyet szavakkal

castelluccio_de_norca.JPG

 Persze netes kép:)

 

Kecskeméti Sándor ekkortájt csatlakozott hozzánk. Az biztos, hogy 2006.08.14.-én repült velünk Tokajban 1.30-at.

https://youtu.be/yxCROqsOPEo

Ebben az évben alkottuk meg Gurigával a „síkvidéki kiképzési módszert” ami abból állt, hogy egy átalakított robogóval folytak az első startok, aztán az itt elért 10 méteres magasságban szerzett kellő jártasság után jöhettek a csörlővel végzett magas startok. Úgy, hogy a növendék még hegyet messziről sem látott. Hatásos volt és működött. Sok fiatalnak mutattam meg a sárkányrepülés ízét ezzel a módszerrel. Táborokat szerveztem nekik. Élveztem minden percét.

A júniusi egy hetes csörlős tábor résztvevői.

 tabor_2006.jpg

Átalakított robogó, kör fonott kötéllel, tökéletes megoldás a síkvidéki kiképzés első napjaira.

dscf0036.JPG

 

Semmi pánik, így szeretek leszállni!

Nem tudom, kit ábrázol a kép, de nem is biztos, hogy szeretné, ha kiírnám a nevétJ

bukta.JPG

 

 2007

Az első majdnem 200 km Nyíregyháza-Mogyoród (Elek Dunakeszi) 191 km.

75 óra és 1200 km az év mérlege számomra.

2008

Jövünk fel mint a k….tt higany. 140 repült óra 2200 km repült táv.

2008.05.11 máig fennálló Magyar Céltáv rekord Nyíregyháza-Szeged airport.

https://www.xcontest.org/2008/hungary/repulesek/reszletei:longer/11.05.2008/11:02

nyh_szeged_rekord.JPG

 

Életem egyik legemlékezetesebb távja. Semmi és senki nem akarta csak én. De én nagyon be akartam érni!

Késtünk a starttal, nem működött a GPS-em, start előtt kellett egyet szerezni. Kapkodás. A távon kék lyukak, néhol zivatarhajlam. De meglett. A helyi vitorlázók 50 km-eket mentek aznap, nagyon sokan fizettek nekem söröket akkor este, mikor meghallották, hogy honnan jöttem.

img_20191122_102057.jpg

Azt Hiszem Elek és Krisztián is PB-t ment akkor aznap. Ekkor már Moyes szárnnyal repültem. Balika amikor megjött Ausztráliából mindig eladta a gépét és vett újat, így lehetett többünknek korszerű gépe.

rekordok.jpg

Aztán év végén valamiért eladtam a Moyes LS5-öt, valószínűleg anyagilag meg voltam viselve. Combat II re ültem vissza??

2009

A Combat sem ment rosszul, 90 óra és 2000km. Matkópusztán május 3.-án 146 km háromszög feladat befejezve. Egyéni háromszög rekordom.

Ebben az évben is kijutott a jóból. Monte Cucco újra, immár jöttek velem a lányok is. Apa repül, csajok túráznak, strandolnak. Este buli. Kell ettől jobb?

cucco.JPGMonte Cucco észak

Aztán megszületik az OZ túra terve. Bali,Peti és én utazunk karácsonykor. Juhéééé! Nekem nem volt pénzem új gépre ezért utaztattam a Combatot, már az előkészületek is hatalmas organizációs feladatot jelentettek. Hajóra tettem a repcsit és vártam a karácsonyt.

 

https://youtu.be/xEIUNY9YPMs

 

 

Persze, hogy odakint úgy jártam mint a paraszt bácsi a műrepülőn. Gondoltam, hogy jó lesz, na de ennyireJ

Lejtőzés a Csendes- óceán parti sziklákon,

 stanwell-park.jpg

 Egzotikus illatok, a máshol járó nap, a máshogyan lefolyó víz, a 6-9 méterek a termikben, a 4000-es alap, a 7 órás feladatok, porördögök, kiszáradt félsivatagos folyómedrek, milliónyi fehér kakadu, ránk támadó Ékfarkú sasok, bal oldali közlekedés, 30 méter széles falusi aszfalt utak. Eszméletlen input.

szelkerek.JPG

sdc11157.JPG

sdc10726.JPG

 

 2010

Januárban 40 fokban repülni. Kibírható.

Aztán, hogy ha egy ausztrál kaland januárban nem lenne elég,

Júniusban Istria. https://youtu.be/IvTxYnG9UVw

 

Sőt jött a hír, hogy beférek a Magyar EB csapatba. Ager Spanyolország.DZSÁÁÁÁ

Non plus ULTRA!!!!!!

 

Életem legdurvább, legemlékezetesebb repülési élménye. Ausztrália volt a legnagyobb kaland, de a Pireneusok fölött, ahol közel, s távol csak a sziklás ormokat látsz, leszálló sehol, ahol a termikrúgások rémisztőek, ahol a magashegyi szélviszonyok és rotorok olyat csinálnak veled, mint az alföldi vihar a Juharlevelű Platánok levelével a nyíregyházi Kossuth téren. (jobb hasonlat nem jutott eszembe)

sdc13142.JPG

 

Pár startot megörökítettem.

https://youtu.be/pqlYRGMeLRs

Életem hegye!

https://youtu.be/i9mhrN84FNg

 sdc13158.JPG

Szóval AZ, OTT felülmúlhatatlan volt.

 A sárkányrepülés sokat ad.

Szász Petivel Barcelonában, hazafelé Agerből.

https://youtu.be/gKVfhng7xNo

 

peti.JPG

 

 

2018

Vitorlázórepülő RALLY kupa a láng újraéledése.

 

Néhány relikvia

Magyar Köztársaság Kupa I.hely

img_20191122_102201.jpg

 

Menyhárt Éva emlékérem

img_20191122_102034.jpg

img_20191122_111207.jpg

cikkek rólunk

 

 cikk_ujkelet.jpg

cikk_verseny.jpg 

 


A bejegyzés trackback címe:

https://bzs1000.blog.hu/api/trackback/id/tr415336974

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása